Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om instellingen te onthouden en je bezoek soepeler te laten verlopen. Daarnaast gebruiken we ook cookies voor de verbetering van de website en het verzamelen en analyseren van statistieken. Lees meer over cookies

Schildpadden van Bas Smit en Nicolette van Dam leggen gouden eieren en halen 600.000,- euro op voor het Prinses Máxima Centrum

Bas Smit en Nicolette van Dam hebben sinds de start van hun ludieke schildpaddenactie, binnen 36 uur ruim 600.000,- euro opgehaald voor het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie

Corrie en Fred zijn de schildpadden van de familie Smit. Afgelopen zomer waren de twee ‘flink in de weer’ met elkaar en dit resulteerde in de zeldzame gebeurtenis dat schildpad Corrie een ei legde. Het was een hele bevalling waarbij Freek Vonk de familie begeleidde met adviezen. Zodoende kreeg het ei de naam Freek én een eigen Instagramaccount ‘@freekdeschildpad’ dat in korte tijd al ruim 60.000 volgers kreeg.

Freek de schildpad zou de komende twee maanden in een saai, wit broedei liggen en veel aandacht krijgen op de Instagramaccounts van Nicolette en Bas. Dit bracht Bas gekscherend op het idee het broedei beschikbaar te maken voor sponsors; Door middel van een sticker konden zij een plekje op het broedei kopen voor 5.000,- euro. De volledige opbrengst zou voor het Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie zijn. Binnen een paar uur werden er zes stickers verkocht en werd er 30.000,- euro opgehaald. De dag daarna trof het gezin met grote verbazing nόg een ei aan. Ze noemden haar het ‘Zusje’ van Freek. De tweede broedmachine werd volledig afgekocht voor 30.000,- euro  door, hoe toepasselijk, restaurantketen ’t Zusje. Hiermee stond de teller op 60.000,- euro voor het Prinses Máxima Centrum.

Maar toen legde de schildpad tegen alle verwachtingen in, een paar dagen later een derde ei. Een volger van @freekdeschildpad kwam met het idee om dit laatste ei gezamenlijk met vele anderen te adopteren en de naam ‘Máxima’ te geven. Om het voor een ieder toegankelijk te maken om te doneren werd gisterochtend een ‘Tikkie’ aangemaakt. Tienduizenden mensen en bedrijven gaven direct gehoor aan deze ludieke oproep.

Inmiddels is het bedrag opgelopen naar ruim 540.000,- euro voor enkel het derde ei. De totaalopbrengst van de drie eieren Freek, 't Zusje en Máxima is nu opgelopen tot 600.000,- euro dat volledig ten goede komt aan het Prinses Máxima Centrum.

Bas Smit: “Wij zijn vooral heel trots op iedereen die de moeite neemt om even te ‘swipen’ en via het ‘Tikkie’ geld over te maken. In deze gekke tijd is het niet vanzelfsprekend dat mensen geld willen of kunnen doneren. Als dan meer dan 80.000 mensen binnen 36 uur een donatie doen, dan is dat bijna niet te bevatten. Het is een mooi voorbeeld om te laten zien dat je met een groot bereik samen de wereld een stukje mooier kunt maken. Het geld gaat rechtstreeks naar de rekening van het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Ieder jaar krijgen 600 kinderen kanker. Eén op de vier kinderen overlijdt uiteindelijk aan deze ziekte. Het geld gaat daarom naar onderzoek en innovaties in het Máxima, zodat hopelijk over een tijdje honderd procent van de kinderen beter kan worden.”

Rob Pieters, Raad van Bestuur, kinderoncoloog en oprichter van het Prinses Máxima Centrum over de actie: “Helaas zien wij dat door Covid onze financiële steun sterk afneemt. Dat heeft geen gevolgen voor de behandeling van de kinderen met kanker van nu maar wel voor de kinderen van morgen. Hierdoor stagneren onze plannen om de behandelingen verder te verbeteren. Innovatie is nodig voor ons grote doel: meer genezing en minder bijwerkingen voor kinderen met kanker. Nu overlijdt nog steeds 1 op de 4 kinderen met kanker. Daarom zijn we ontzettend dankbaar voor alle steun die we via Bas en Nicolette en hun schildpadden hebben gekregen. Wij hopen dat heel Nederland Bas probeert te evenaren met een andere actie.”

Doneren

De ´Tikkie´ link om ook te geven via deze schildpaddenactie blijft beschikbaar via de link in de bio van @bassmit op Instagram en via onze eigen site.